All Categories
Featured
Table of Contents
Tenslotte is natuurlijk niet onbelangrijk hoeveel mensen je wilt uitnodigen. Was het alleen maar in verband met de locatie en de catering. Bedenk echter ook dat veel mensen niet altijd de beste optie is. Er kan dan minder goed worden gepraat met elkaar. Je hebt meer aan 50 gasten die écht voor jouw evenement komen dan 150 gasten die vooral voor je gratis luxe lunch van de partij zijn.
Je kunt wel 1000 mensen willen uitnodigen en van een luxe maaltijd willen voorzien, als het benodigde budget ontbreekt zal je wat anders moeten verzinnen. Het is belangrijk eerst je doelstellingen en doelgroep te definiëren alvorens met het budget aan de gang te gaan. Allereerst is de vraag vanuit welke positie je aan de slag gaat (flexibele afzetpaal).
Er zijn via internet ook wel speciale event budget templates te vinden maar daarvoor moet je vaak betalen. Je zet alle kosten en uitgaven onder elkaar, per onderdeel van je evenement. Het beste kan je de kosten zo veel mogelijk uitsplitsen. Neem bijvoorbeeld niet een kostenpost op voor “drank en eten” maar neem hiervoor twee aparte posten op.
Hoeveel bestek, parkeerkaartjes, stoelen en geluidsboxen denk je nodig te hebben? Andere betrokkenen weten dan ook meteen waar het allemaal precies over gaat en kunnen je waar nodig adviseren. flexibele afzetpaal. De kosten die je opschrijft zijn in veel gevallen, zeker als je net begint met je plan van aanpak, geschat. . De werkelijke kosten kunnen hiervan flink afwijken en een gat in je begroting veroorzaken of juist meer ruimte bieden.
Als je gaat informeren naar kosten bij leveranciers, krijg je vaak de gangbare prijzen te horen. Probeer te onderhandelen en vraag naar prijzen voor de aantallen die jij nodig hebt. Dit kan flink schelen in prijs. “Bedenk ook dat zaken als vergunningen en verzekeringen een rol kunnen spelen bij de organisatie van je evenement en kosten met zich mee kunnen brengen.”Aan het einde van je kostenraming kan je berekenen wat de kosten per gast zullen zijn.
Niet vergeten: het rampenfonds. Er gebeuren altijd onverwachte dingen, wat voor evenement je ook organiseert. Misschien wil je een annuleringsverzekering afsluiten? Hoe groter je evenement, hoe meer kans er is dat er iets misgaat. Stel je voor dat het onverwacht gaat stormen en je gasten met geen mogelijkheid meer naar huis kunnen… Natuurlijk kan je niet op alle worst case scenario’s inspelen maar nadenken over wat er mis kan gaan is wel belangrijk.
Het komt vaak voor: het budget voor je evenement is niet toereikend voor alle geweldige plannen die je in je hoofd hebt (flexibele afzetpaal). Je kunt proberen je budget een boost te geven. Dat kan je bijvoorbeeld doen door middel van sponsoring. Voor veel bedrijven is naamsbekendheid of merkbekendheid belangrijk en van deze wetenschap kan je misschien gebruik maken.
Misschien wil een bedrijf uit de regio wel een leuke goodiebag samenstellen zodat je gasten met een gaaf cadeautje naar huis gaan. Een ander idee: vraag kortingsbonnen en vouchers van bedrijven en winkels. Of vraag om leuke spulletjes zoals hebbedingetjes voor op kantoor, een pen, elektronische speeltjes maar ga niet voor flyers en brochures, die worden meestal niet zo op prijs gesteld.
Lang niet ieder evenement leent zich hiervoor maar als je een festival met een te gekke DJ organiseert dan kan het bijvoorbeeld wel. Pas wel op, want je weet nooit zeker wie er komt en dan loop je het risico met een halflege zaal te zitten. Voorverkoop van kaartjes is dan een optie.
Een grote kans dat je nét het verkeerde moment kiest. Ajax tegen Feyenoord bijvoorbeeld, of een ander feestje van de concurrent. Het gaat dan om evenementen bij jou in de buurt maar ook om evenementen die verder weg zijn maar wel soortgelijk als het jouwe. Als jullie hetzelfde publiek trekken dan heb je direct een probleem.
Misschien heb je zelf geen schoolgaande kinderen en sta je er niet bij stil: de schoolvakanties. Het is natuurlijk een heel slecht moment om je evenement in de Paasvakantie of Herfstvakantie te houden - flexibele afzetpaal. Je gasten komen dan niet maar zitten ergens in de zon of thuis voor de tv. Voor veel mensen is sport belangrijk, óók op tv.
Ook al plaats je een groot scherm bij jouw evenement, veel gasten zullen besluiten niet naar jouw evenement te komen. Ok, het weer kan altijd roet in het eten gooien. Maar in de winter loop je wel meer kans op kou, regen, hagel, sneeuw en andere ongemakken. Niet de beste tijd voor een evenement dus.
Veel mensen hebben andere dingen te doen in de zomer (flexibele afzetpaal). Maandag is de minst geschikte dag voor een evenement. Zakelijke evenementen kan je het beste plannen op dinsdag, woensdag of donderdag. De woensdag is daarvan de minst geschikte dag omdat er dan veel parttimers werken. Feestelijke evenementen organiseer je het beste op vrijdag of zaterdag en eventueel zondag.
Bepaalde periodes kunnen sowieso al druk zijn voor cateraars. Rond feestdagen bijvoorbeeld maar ook in de zomer tijdens de periode van communie en de vele huwelijken in deze tijd. Hetzelfde geldt voor fotografen - flexibele afzetpaal. Informeer tijdig wat jouw leveranciers het beste uitkomt. Misschien levert het je ook nog korting op. Ja echt, ook de politiek is van invloed op datum en tijdstip van je evenement en de grootte van die invloed is weer afhankelijk van het type gast dat jij uitnodigt.
Niemand staat graag in de file, propt zich in een overvolle trein of rijdt urenlang rond op zoek naar een parkeerplekje - flexibele afzetpaal. Organiseer dus geen evenement dat begint of eindigt in de spits of waarvoor je gasten zich door een drukke menigte op de markt moeten wringen. De locatie van je evenement is een grote succes bepalende factor.
De locatie is het gezicht van je evenement: de plek, het terrein, het gebouw en de omgeving. Bekijk altijd meerdere opties en weeg de voordelen en nadelen goed af. Zorg ervoor dat jouw evenement past bij de locatie: je organiseert geen galadiner in een voetbalkantine en geen BBQ in een paleistuin (hoewel dat laatste dan misschien nog wel kan) - .
Er is ontzettend veel op dat gebied te vinden. Gebouw en ligging, Parkeermogelijkheden, Bereikbaarheid, ook met openbaar vervoer, Indien je internationale gasten verwacht; nabijheid luchthaven, Uiteraard de prijs van de locatie, Mogelijkheden om te annuleren, Is er catering of moet je dat zelf regelen, Aansluitingen voor beeld en geluid, wifi, Aankleding, tafels, stoelen, bloemen, Toegankelijkheid rolstoelen, Verwarming, Akoestiek, Ben je daar exclusief of zijn er nog andere ruimtes verhuurd, Hoe zit het met opbouwen en afbreken, Schoonmaak, Beveiliging.
Vergeet ook niet te onderhandelen. Niet alleen de liefde van de man gaat door de maag maar die van vrijwel alle evenementen bezoekers. Goed eten en drinken is belangrijk. Misschien zit de catering bij je locatie in, dan kan je daar gaan overleggen over spijs en drank. In veel gevallen zal je echter zelf de catering moeten regelen.
Wil je besparen dan kan je overwegen om in plaats van een professioneel cateringbedrijf een traiteur in te zetten. Je moet dan wel zelf de opmaak verzorgen maar de meeste traiteurs leveren wel goede kwaliteit voedsel en het eten kan ook heel verrassend en origineel zijn. Bij catering is ook de uitstraling belangrijk.
Wat ga je serveren? Een lunch, brunch? Een volledig 5-gangen diner of kies je voor een walking diner dat heel geschikt is voor netwerkbijeenkomsten? Ook de factor bediening is belangrijk. Is er bediening, wie zijn dat, welke uitstraling zoek je? Een goed idee: proeven! Vraag je cateraar om een zogenaamde “tasting” waarbij je verschillende gerechten en de bijpassende wijnen kunt proeven.
Houd rekening met bijzondere wensen van je gasten. Vegetarisch, allergieën Wat doe je met voedsel dat overblijft? Verspilling en weggooien is niet meer van deze tijd, Wil je nadenken over milieu en biologische producten? Suiker, vet… zet je je gasten gebak en snoeperijen voor? Je loopt het risico dat ze minder alert worden en zich lusteloos voelen, Nodig je cateraar tevoren uit op je locatie (flexibele afzetpaal).
Je evenement is in grote lijnen georganiseerd en nu wordt het tijd je gasten en bezoekers te informeren. Hiervoor is budget nodig. Heb je veel te besteden? Adverteer dan op tv, radio of plaats banners en posters. Niet zoveel te besteden? Dan zul je extra kritisch moeten kijken naar de uitgaven.
Of op zijn minst een landingspagina. Hier kan je alle informatie over je evenement kwijt, kunnen deelnemers zich opgeven of een ticket kopen. Ook een Facebookpagina is belangrijk (niet openbaar natuurlijk). Je website en Facebookpagina kan je zo aantrekkelijk inrichten als je maar wilt. Zet er leuke foto’s op en filmpjes of interviews.
“Schrijf je hier in” of “Bestel hier je tickets” - flexibele afzetpaal. Natuurlijk hangt het in grote mate af van het soort evenement dat je organiseert. Voor een afdelingsuitje is dit allemaal niet nodig. Een andere manier om je evenement onder de aandacht te brengen is een mailing naar genodigden, of een kaartje per post.
Nodig je gasten niet steeds opnieuw uit, dat voelt als spammen. flexibele afzetpaal. Na een eerste mailtje kan je enkele dagen later nog een herinnering sturen. Laat het hierbij of schrijf nogmaals kort voor het evenement. Nogmaals: social media zijn heel geschikte kanalen om een evenement onder de aandacht te brengen. Zorg er wel voor dat je steeds interessante, nieuwe informatie deelt en deel steeds de link naar je evenementen-website of evenementen-pagina.
Latest Posts
St Oliver Bikini
Kies Voor Verleidelijke Bikini-sets In Verschillende Maten
Grote Maten Bikini